top of page

Van Rotonde naar kruising

  • Peter van Eijk
  • 6 dagen geleden
  • 2 minuten om te lezen

In 2023 was Boxtel en ook Lennisheuvel volop in de ban van het programma Hoog Frequent Spoorvervoer waarbij langgekoesterde plannen voor ondertunneling van de dubbele overweg voor langzaam verkeer plots weer actueel werden. Daarbij zou het snelverkeer via het industrieterrein en de Keulsebaan omgeleid worden. In Lennisheuvel kenden we onze rotonde die niet op deze grote aanwas van verkeer was berekend. Reden waarom in ons dorp steeds meer stemmen opgingen voor een ondertunnelde passage voor langzaam verkeer.  Al in 2018 was deze wens geuit naar het Gemeentebestuur, maar deze werd niet gehonoreerd. In 2023 werd onder druk van te verwachten toename van verkeer de wens van ondertunneling weer bij de Gemeente neergelegd. Onder het motto van “luister eens naar ons we komen hier elke dag” Het oversteken was met het steeds drukker wordende vrachtverkeer geen sinecure en soms gebeurden er ongevallen. Opnieuw ging de Gemeente aan het rekenen en andermaal ging ons voorstel niet door vanwege de vele kabels die bij een beoogde ondertunneling in de grond lagen, de actie van Croll ten spijt. In datzelfde jaar besloot de Gemeente tot een plan van aanpak, geschat op 100.000 euro om de kruispunten op Ladonk aan te pakken met name het knelpunt Ladonk vanwege VLK (afsluiting dubbele overweg). Het verbouwen van de knelpunten werd begroot op 3,5 miljoen euro Daarbij zou een stoplichtoversteek voor langzaam verkeer komen, wederom tegen de wensen van Croll.  Er kwam een onderzoek van Civieltechnisch bureau Grasveld met 4 opties voor ondertunneling. De gemeente hield echter voet bij stuk en bleef bij een volledige gelijkvloerse kruising. 2, 5 miljoen euro werd al gereserveerd en het plan werd een feit! Het zou een ruime kruising worden met intelligente stoplichten en brede afslagen. Een ondertunneling zou 7 miljoen euro meer kosten... De bomen langs Boseind waren ineens illegaal gekapt begin 2025 en volgens Gedeputeerd Staten was er geen stikstofbeoordeling nodig. Er kwam garen op de klos! De Gemeente startte een aanbestedingsprocedure. De aanleg werd gegund aan de firma Heymans.  Medio 2025 kwam er al het nieuwe fietspad aan de andere zijde van de weg en eind van dat jaar ging de eerste schop de grond in met als opleverdatum eind mei 2026. Begin dat jaar ontstond er al een kleine provisorische rotonde met nieuwe toegangswegen. Vanwege de vele kabels in de grond duurde die aanleg erg lang. Er kwamen ook provisorische stoplichten waarbij soms wel eens een toegangsweg werd afgesloten. Uiteindelijk verdween de kleine rotonde weer en kwamen er doorgaande wegen. Los van elkaar gingen die in het voorjaar open met nieuwe bestreping en vluchtheuvels. Na twee grote weekendafsluitingen begin mei was de kruising een feit.  Mijn ervaring is dat voor alle verkeer de stoplichten erg interactief zijn waarbij fietser veel sneller kunnen oversteken. Al met al is het nu afwachten hoe de nieuwe situatie zich zal ontwikkelen!



 
 
 

Opmerkingen


Terug naar nieuwsoverzicht
bottom of page